تغییرات موتور جستجوگر گوگل

گوگل، بزرگ ترین موتور جستجوگر این روزها، همیشه به دنبال به روز رسانی الگوریتم هاست تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. در سال جاری زمزمه تغییرات موتور جستجوگر گوگل باز هم به گوش می رسد.
این تغییرات بیشترین تمرکز را برای نشان دادن مفیدترین و مرتبط ترین محتوا به کاربران دارند. بنابراین رتبه بندی وب سایت ها سخت گیرانه تر دنبال می شود.

برای افرادی که کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کرده و برای برندینگ روی بازاریابی محتوایی حساب کرده اند، اطلاع از تغییرات الگوریتم گوگل مهم ترین مسئله است. در این بخش می خواهیم تغییرات احتمالی گوگل را با توجه به اظهارات این کمپانی بررسی کنیم. همراه ما باشید تا از قافله بازاریابی آنلاین جا نمانید!

جدیدترین تصمیم ها برای ایجاد تغییرات موتور جستجوگر گوگل

سال گذشته کمپانی گوگل به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی وب سایت ها را بازنگری کند. در واقع صفحه نتایج گوگل در سال جاری با تغییراتی همراه خواهد بود. البته این کمپانی به روز رسانی مربوط به الگوریتم های خود را با آغاز سال جدید میلادی، استارت زده است.
Page Experience معیار جدیدی است که در سال 2021 وب سایت های مختلف براساس آن سنجیده می شوند. اگر وب سایت شما در این آزمون، نمره قابل قبولی را کسب نکند، رتبه بندی وب سایت شما دچار افت خواهد شد.
سوالی که پیش می آید این است که معیار Page Experience دقیقا چه مواردی را در نظر می گیرد؟!

بیشتر بخوانید
5 ابزار آنالیز سئو سایت در سال 2021

به طور معمول گوگل به شکل رسمی از تمام پیچ و خم الگوریتم های جدید خود صحبتی نمی کند؛ اما با توجه به معیارهایی که در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، می توان سهم بیشتر این آزمون را مرتبط با تجربه کاربری دانست. در ادامه فاکتورهای مهم این تغییرات جدید را دقیق تر بررسی می کنیم.

سایت های ضعیف با محتوای بی کیفیت آماده حذف از دنیای وب باشند!

این روزها که محتوا حرف اول را در دنیای وب می زند، دیگر تقلب یا استفاده از تکنیک های سئو به کار کسی نخواهد آمد! اگر می خواهید در دنیای وب نامی از شما باقی بماند و به صفحه دهم جستجوی گوگل نروید، باید معیارهای مهم گوگل را به خاطر بسپارید و عملی کنید.
یکی از تغییرات موتور جستجوگر گوگل مربوط به بخش Top Stories می شود که جدیدترین مقالات مربوط به هر موضوع در بخش بالایی صفحه نتایج، به شکل مجزا نمایش داده می شوند. گوگل قصد دارد تغییراتی را در این بخش ایجاد کند که برای نمایش مقالات و اخبار، دیگر نیازی به فرمت سفارشی AMP نباشد.
با به روز رسانی الگوریتم گوگل هر وب سایتی که نمره قابل قبولی از Page Experience بگیرد، وارد بخش تاپ استوریز خواهد شد.
علاوه بر این مرورگر گوگل کروم هم تغییراتی کرده است و یک پروژه به نام Web Vitals یا معیارهای حیاتی وب در حال شکل گیری در آن است. توسعه این پروژه می تواند باعث حذف کامل وب سایت هایی شود که به UX (تجربه کاربری) اهمیتی نمی دهند.
Web Vitals سه معیار اساسی را نشانه می گیرد:
• Largest Contentful Paint (LCP)
• First Input Delay (FID)
• Cumulative Layout Shift (CLS)

بیشتر بخوانید
گوگل در حال توسعه هوش مصنوعی است اما...

مقاله مرتبط: الگوریتم گوگل پاندا را بشناسید تا جریمه نشوید!

این سه معیار که در ادامه آنها را بررسی می کنیم، فاکتورهایی برای رتبه بندی وب سایت شما در سال جاری خواهند بود.

LCP یا زمان بارگذاری محتوای اصلی صفحه

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین معیارها برای سنجش تجربه کاربری (UX)، زمان بارگیری وب سایت است. بیشتر کاربران فقط چند ثانیه تا بارگیری کامل صفحه انتظار می کشند و اگر این زمان از چند ثانیه فراتر رود، وب سایت را ترک خواهند کرد. تغییرات موتور جستجوگر گوگل با ایجاد یک معیار جدید به نام LCP زمان بارگذاری یک محتوا به شکل کامل را رصد می کند. منظور از بارگذاری، هم متن محتوا و هم تصاویر یا گرافیک هایی است که در آن به کار برده اید. هرچه زمان بارگیری کمتر باشد، بالطبع نمره قابل قبول تری از این بخش خواهید گرفت.

FID یا زمان پاسخگویی اولیه آیتم ها

موضوع دیگری که کاربران معمولا از آن شکایت دارند، عدم پاسخگویی آیتم های وب سایت در زمان مناسب است. به عنوان مثال شما در وب سایت خود آیتم ها و کلیدهای مختلفی را قرار داده اید که کاربر با کلیک روی آن به صفحه دیگری منتقل می شود. اگر زمان واکنش این کلید کند باشد، FID وب سایت شما را شناسایی خواهد کرد.

CLS یا بررسی میزان پرش محتوا

با این معیار شاید دیگر باید با پنجره های پاپ آپ مزاحم کاربران خداحافظی کنید! تغییرات موتور جستجوگر گوگل به گونه ای طراحی شده است که زمان پرش محتوا با یک پنجره تبلیغ یا پاپ آپ را بررسی کند. در صورتی که پنجره های پاپ آپ مانعی برای استفاده کاربر باشند، CLS به وب سایت شما رحم نخواهد کرد!

بیشتر بخوانید
8 نکته مهم برای سئوی سایت جوملا

گوگل یکه تاز سئو در وب می شود؟!

در حال حاضر هنوز اطلاعات بیشتری از جدیدترین تغییرات موتور جستجوگر گوگل منتشر نشده و معیار Page Experience شک ها و تردیدهای بسیاری را با خود به همراه داشته است. از طرف دیگر بسیاری از منتقدین به این روند سلطه گوگل بر دنیای وب شکایت دارند.
از آنجایی که معیارهای مهم بر اساس پروژه های تیم توسعه دهنده گوگل کروم طراحی می شود و سپس موتور جستجوگر گوگل آنها را به کار می گیرد، بسیاری از توسعه دهندگان وب نیز بهینه سازی سئو را برای مرورگر کروم انجام می دهند. این موضوع سلطه گوگل بر دنیای وب و حتی مرورگرها را بیش از پیش می کند.

از طرف دیگر گوگل برای سنجش کیفیت وب سایت ها، ابزارهای مخصوص به خود را دارد که قرار است به روز رسانی در این ابزارها نیز اعمال شود. این شواهد می تواند نشانی از پادشاهی کمپانی گوگل بر دنیای وب باشد که شاید در حال حاضر جدی تلقی نشود، اما با گذشت زمان می تواند پیامدهای پر ریسکی را برای فعالان حوزه اینترنت به همراه بیاورد.

برای تغییرات موتور جستجوگر گوگل آماده باشید!

گوگل اجرای طرح خود را با توجه به همه گیری کووید 19، شش ماه به تعویق انداخته است؛ با این حال برای اجرای الگوریتم های جدید خود مطمئن است. این الگوریتم ها سخت گیرانه تر از پیش طراحی شده اند و هنوز معیارهای دقیقی از آنها ارائه نشده است.
علاوه بر LCP، FID و CLS قرار است معیارهای دیگری هم به لیست اضافه شوند که هنوز اخباری از آن در دنیای تکنولوژی وجود ندارد. با این حال اگر نگاهی به روند الگوریتم های گوگل در ماه های اخیر داشته باشید، متوجه می شوید چه فاکتورهایی برای این موتور جستجوگر اهمیت بیشتری دارد. در حال حاضر بیش از پیش باید روی تجربه کاربری زمان گذاشت و طراحی هوشمندانه تری از آن ارائه داد.

بیشتر بخوانید
ابزارهای کاهش حجم تصاویر

منبع:
https://www.theverge.com

خدمات سئو

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه سئو و بهینه سازی، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

سئو