75 درصد از جستجوگران هرگز به صفحه دوم گوگل اسکرول نمی‌کنند. گوگل هر روز شاهد 3.5 میلیارد جستجو است. این آمار تا حد بالایی وسواس برای رتبه بندی مطلوب در گوگل را توضیح می‌دهد و همچنین علت سرمایه‌گذاری کسب و کارها در خدمات سئو را توضیح خواهد داد. همان‌طور که ما برای ارائه دهنده سئو مناسب تحقیق می‌کنیم، چالشی که تصمیممان را مشخص می‌کند هزینه خدمات سئو است. در یک طرف، جایی که یک فریلنسر ممکن است از شما ۱۵۰ تومان در ساعت هزینه بگیرد، یک شرکت ممکن است ۳۰۰ تومان در ساعت از شما دریافت کند. یعنی قیمت پروژه‌های سئو بالا می‌رود. آیا این بدان معناست که هر دو ارزش یکسانی را ارائه می‌دهند؟ البته که نه.

در اغلب موارد، هزینه خدمات سئو به طور مستقیم با ارزش یا نتایجی که از کمپین سئو انتظار دارید، متناسب است. با این حال، تعیین هزینه مناسب برای انتظارات سئوی شما نیاز به مقداری کار قانونی دارد. قیمت سئوی بسته به لیست طولانی از عوامل به طور قابل توجهی متفاوت است. درک این عوامل به شما کمک می‌کند تا بودجه معقولی را برای نیازهای سئو خود در نظر بگیرید و برنامه ریزی کنید. پس بزن که بریم!

1. تعداد صفحات و اندازه وب سایت؛ مهم‌ترین عامل قیمت پروژه‌های سئو

میزان تلاش و زمانی که پرسنل سئو در کمپین سئو شما سرمایه گذاری می‌کنند بسیار مهم است. این نشان دهنده قیمتی است که او برای خدماتش از شما دریافت می‌کند. یک وب سایت کوچک که خدمات/محصولات کمتری ارائه می‌دهد، تعداد محدودی صفحه فرود ایجاد خواهد کرد و نسبت به یک وب سایت بزرگ به تلاش‌های سئو بسیار کمتری نیاز دارد. همین موضوع روی هزینه سئو تاثیرگذار است.

یک وب سایت کوچک معمولاً طراحی ساده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را به راحتی بهینه کنید. با این کار، تعداد کمتر محصولات/خدمات خواهید داشت؛ بنابراین شما باید برای تعداد کمتری از کلمات کلیدی رتبه بندی کنید. درنتیجه هزینه سئو برای یک وب سایت کوچک‌تر با تعداد صفحات محدود به طور کلی کمتر از یک وب سایت بزرگ است.

بیشتر بخوانید
5 اشتباه خوانایی سئو که افزونه ها متوجه آن نمی شوند!

از طرف دیگر، بهینه سازی یک وب سایت بزرگ می‌تواند یک پیاده‌روی خسته کننده در سربالایی باشد. یک وب سایت بزرگ احتمالاً صفحات بیشتری دارد. همچنین تعداد فراوانی کلمات کلیدی برای بهینه سازی و ساختار پیچیده سایت وجود خواهد داشت. این فعالیت‌ها نیازمند تلاش‌های گسترده هستند و به قیمت سئو می‌افزایند. به عنوان مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک بزرگ طیف وسیعی از محصولات را دارد؛ بنابراین باید صفحات محصول را برای سرعت و تبدیل بهینه کند.

۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو۰۱

2. رقابت SEO؛ اساسی‌ترین بحث در برآورد قیمت

هنگامی‌که یک ارائه دهنده حرفه‌ای سئو قیمتی را اعلام می‌کند، تاثیر رقبای شما را بر عملکرد سئو شما در نظر می‌گیرد. برای افزایش دسترسی به گوگل، باید از رقبای خود پیشی بگیرید؛ بنابراین، آن‌ها تحلیل رقابتی مهم را انجام خواهند داد، از جمله:

  • رتبه بندی سئو رقبای شما
  • حضور رقبا در شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد و کیفیت بک لینک‌هایی که می‌کشند
  • کیفیت محتوای وب سایت
  • اختیار دامنه
  • طراحی وب سایت و تجربه کاربری

مسئول سئو باید رقبای شما را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند. هرچه رقابت شما سخت‌تر باشد، تلاش بیشتری لازم است؛ بنابراین، رقابت عامل مهمی است که هزینه کمپین‌های سئوی شما را تعیین می‌کند.

3. وضعیت فنی فعلی وب سایت باعث کاهش یا افزایش قیمت می‌شود

میزان تنظیم وب سایت شما تعیین کننده هزینه‌ای است که باید برای سئو بپردازید. این تصور اشتباه وجود دارد که وب‌سایت‌های کوچک‌تر با تعداد صفحات کمتر، همیشه فرآیند تنظیم دقیق‌تری دارند. در حالی که سطح بهینه سازی مورد نیاز به وضعیت فنی وب سایت بستگی دارد. بیشتر کارشناسان سئو، بازسازی و تنظیم دقیق وب سایت را پیشنهاد می‌کنند. اما در برخی موارد، آن‌ها ممکن است توسعه مجدد یک وب سایت را پیشنهاد کنند. این کار معمولاً زمانی است که آسیب فراتر از اصلاح است. از طرف دیگر، سایت‌های بزرگ‌تر معمولاً شامل فرآیند تنظیم دقیق طولانی‌تر و پیچیده‌تر هستند.

  • این به دلیل تعداد صفحات بیشتر و ساختار پیچیده سایت است.
  • ممکن است هزینه سئو ماهانه را چندین میلیون تومان تغییر دهد.

به‌روزرسانی‌های Google مانند پاندا و پنگوئن در گذشته به کسب‌وکارها ضربه وارد می‌کند. کارشناسان سئو باید تلاش بیشتری برای رفع جریمه‌های به‌روزرسانی‌های مختلف گوگل انجام دهند؛ بنابراین، تخصص و زمان مورد نیاز برای کسب رتبه بالای وب سایت شما عامل اصلی تعیین قیمت سئو خواهد بود. متخصصان باتجربه سئو قبل از ارائه یک مظنه، حسابرسی و تجزیه و تحلیل کامل سایت را انجام می دهند. جزئیات مربوط به خطاها و رفع باگ‌های مورد نیاز، آن‌ها را در موقعیت بهتری برای نقل قول هزینه سئو حساب شده قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید
7 راهکار طلایی برای ارتقای رتبه بندی سایت در سال 2021

۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو۰۳

4. ارزشی که انتظار دارید بر قیمت پروژه‌های سئو تاثیر می‌گذارد

همانطور که قبلا ذکر شد، ارزشی که از کمپین های سئو خود انتظار دارید، بازتابی از بودجه سئوی شماست. هر استراتژی معمولی سئو احتمالاً مجموعه‌ای از خدمات فرعی را فهرست می‌کند یا حول محور یکسانی می‌چرخد.

تفاوت عمده در اینجا سطح خدمات و ارزش مورد انتظار از این خدمات است؛ بنابراین، در اینجا بودجه سئوی شما به سطح تهاجمی که از کمپین های سئو خود انتظار دارید خلاصه می‌شود. شاید لازم باشد چند سوال از خود بپرسید:

  • آیا من یک کمپین سئو تهاجمی در مقیاس کامل می‌خواهم که نتایج را در اسرع وقت ارائه دهد؟
  • من می‌خواهم به آرامی با در نظر گرفتن بودجه ماهانه یک پایگاه سئو مناسب ایجاد کنم؟

این سوالات به شما کمک می‌کند اولویت‌ها و انتظارات خود را به وضوح مشخص کنید. علاوه بر این، برای شما آسان‌تر خواهد بود که انتظارات خود را به طور شفاف با ارائه دهنده خدمات SEO به اشتراک بگذارید. همین موضوع تعادل مناسبی بین ارزش مورد انتظار و بودجه سئو شما برقرار می‌کند. شما می‌توانید یک برنامه سئو ماهانه آهسته انتخاب کنید که بودجه ماهانه از پیش تعیین شده شما را تهدید نکند. اما، سطح تلاش‌های سرمایه گذاری شده توسط شریک SEO شما در مقایسه با یک استراتژی تهاجمی پایین خواهد بود.

شما همچنین می‌توانید به دنبال یک برنامه تهاجمی باشید که در اسرع وقت نتایج را برای داشبورد شما به ارمغان می‌آورد. سطح خدمات ارائه شده توسط کارشناس SEO شما تهاجمی‌تر خواهد بود. در این حالت، اولویت را بر ارزش بر هزینه انتخاب کنید. این سطوح خدمات می‌تواند بودجه ماهانه شما را دستخوش تغییر کند. یک نظرسنجی گزارش می‌دهد، شرکت‌ها 9٪ از تلاش‌ها و زمان بازاریاب خود را به کمپین‌های سئو اختصاص می‌دهند و میانگین بازدهی 15٪ را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید
5 ابزار سئو که صاحبان کسب و کارهای کوچک باید آنها را بشناسند

۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو۰۴

5. انتخاب بین خدمات سئو یک بار یا مداوم؟

نیازهای شما یا محدوده خدمات سئوی که انتخاب می‌کنید، هزینه‌ای را که مایل به پرداخت آن هستید را تعیین می‌کند. شما می‌توانید این محدوده را به دو نوع طبقه بندی کنید.

  • خدمات سئو یکباره (یکباره)
  • خدمات سئوی مداوم

بسیاری از خدمات سئو داخلی مانند ممیزی وب سایت، بهینه سازی معماری سایت، بهینه سازی عملکرد، لینک سازی داخلی وظایف یکباره سئو هستند. پس از انجام این وظایف، می‌توانید با سایر وظایف سئو خارج از صفحه پیش بروید. با این حال، برخی از خطاهای موجود در صفحه ممکن است بعداً در کمپین آشکار شوند. بنابراین، بهتر است به دنبال پشتیبانی مداوم سئو باشید. بخش قابل توجهی از استراتژی سئوی شما در انجام وظایف سئو نهفته است. لیست زیر از وظایف سئو خارج از صفحه در دسته بندی در حال انجام خواهد بود:

  • کمپین های لینک سازی
  • ارسال مهمان
  • تولید محتوا

این وظایف مستلزم تولید محتوای منظم برای وب سایت، دسته‌های رسانه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل داده‌های بیشتر است. آن‌ها به رشد وب سایت شما کمک می‌کنند و موقعیت برجسته SEO را به صورت آنلاین حفظ می‌کنند. تعداد دفعات یا وسعت کمپین شما بر بودجه کلی سئوی تاثیر خواهد گذاشت. نگه داشتن هزینه بیش از ارزش ممکن است سودآور به نظر برسد، اما می‌تواند موفقیت سئوی شما را به تاخیر بیندازد. شما باید تعادل مناسبی بین بودجه و میزان کمپین سئو خود پیدا کنید.

6. تخصص و تجربه؛ نکته طلایی برآورد قیمت پروژه‌های سئو

تجربه یک تحلیل‌گر سئو مستقیماً به هزینه‌ای که او با خدماتش می‌پردازد، برآورد می‌شود. معمولاً کارشناسان سئو با سال‌ها تجربه بیشتر نسبت به افرادی‌که تجربه نسبتاً کمتری دارند هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. اما آیا این بدان معناست که اولی ارزش بالاتری ارائه می‌دهد؟ بستگی دارد! به طور متوسط، تحلیلگران سئو با بیش از 2 سال تجربه، 40٪ بیشتر از کسانی که سال‌ها تجربه کمتری دارند، در هر ساعت هزینه دریافت می‌کنند. زمانی‌که صحبت از پروژه‌های یکباره می‌شود، هزینه 275 درصد بیشتر است. معمولاً تجربه یک بازاریاب دیجیتال نشان دهنده تخصص اوست. او برای این تخصص و زمانی که در پروژه شما سرمایه گذاری می‌کند از شما هزینه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
چه تعداد کلمه کلیدی را برای هر صفحه باید هدف قرار دهید؟

فردی با سطح تخصص پایین‌تر ممکن است هزینه ساعتی کمتری را به شما بگوید. اما در عین حال، ممکن است ساعت‌های بیشتری برای تکمیل یک کار وقت بگذارد. برعکس، یک متخصص ممکن است همان کار را با تخصص قابل ستایش در ساعات کمتری به پایان برساند. از سوی دیگر، بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم از ساختار قیمت‌گذاری ساعتی دوری کنیم؛ زیرا با هر تیک ساعت احساس می‌کنیم کم‌رنگ می‌شویم. با این حال، زمان یا تعداد ساعت جزء اصلی در تصمیم‌گیری ساختار قیمت‌گذاری مبتنی بر پروژه یا ماهانه است.

هر حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ هزینه خدمات را بر اساس تعداد ساعاتی که در یک پروژه سرمایه گذاری می‌کند محاسبه خواهد کرد. بنابراین، هر مدلی را که انتخاب می‌کنید، به هزینه آن مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به ارزشی است که دریافت خواهید کرد. انتخاب مهم دیگر بین انتخاب یک فریلنسر یا یک شرکت حرفه‌ای سئو است.

یک فریلنسر احتمالاً قیمت سئوی بسیار کمتری (برای مجموعه خدمات مشابه) نسبت به یک شرکت سئو به شما پیشنهاد دهد. اما به طور کلی در ارائه پاسخگویی و پشتیبانی قابل اعتماد به شما شکست می‌خورد. در این مورد، باید مسئولیت پذیری را به جای صرفه جویی در هزینه انتخاب کرد. صرفه جویی در هزینه سئو در مرحله اولیه ممکن است در مراحل بعدی هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو۰۴

7. محدوده جغرافیایی SEO؛ موضوعی که نباید فراموش کرد

مخاطبان هدف شما کجا زندگی می‌کنند و رقابت در آن مکان هدف چیست؟ هزینه خدمات سئو شما نیز به موقعیت جغرافیایی مخاطبان هدف شما بستگی دارد. تعداد تلاش‌هایی را که بازاریاب باید برای رتبه‌بندی در آن مکان به کار گیرد، تعیین می‌کند. در صورتی که چندین مکان را هدف قرار دهید، به صفحات بیشتر و کلمات کلیدی بیشتری برای رتبه بندی در آن مکان‌ها نیاز خواهید داشت. این موضوع می‌تواند به بسته قیمت گذاری ماهانه SEO شما اضافه کند. هدف قرار دادن مکان‌های بسیار رقابتی نیز می‌تواند هزینه سئوی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس ماهیت کسب و کارتان، ممکن است یک پایگاه مشتری محلی یا یک پایگاه مشتری جهانی را هدف قرار دهید.

بیشتر بخوانید
5 اشتباه رایج در سئو و راهکارهایی برای جلوگیری از آنها

خدمات سئوی محلی معمولاً در مقایسه با کمپین‌های سئوی ملی یا جهانی هزینه کمی برای شما دارد. علاوه بر این، زمان مورد نیاز برای رتبه بندی محلی معمولا کمتر از سئوی جهانی است. سئوی محلی به طور کلی یک حرکت تجاری هوشمند در نظر گرفته می‌شود. دلیل این امر این است که 72٪ از همه مصرف کنندگانی که جستجوی محلی انجام داده‌اند از فروشگاهی در شعاع 5 مایلی بازدید می‌کنند.

از طرف دیگر، خدمات سئو جهانی یا ملی ممکن است حدود دو برابر هزینه خدمات سئو محلی برای شما ایجاد کند. برای رتبه بندی کلمات کلیدی جهانی و جذب ترافیک ایده آل، تلاش و زمان بسیار بیشتری نیاز است. هزینه کلی خدمات سئو بسته به مکان هدف، متفاوت خواهد بود. به طور متوسط، کارشناسان سئو که بازار جهانی را هدف قرار می‌دهند، 130.4 درصد هزینه نگهداری ماهانه بالاتری نسبت به کسانی که به بازارهای محلی خدمات می‌دهند، دریافت می‌کنند.

۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو۰۵

8. رتبه بندی جستجوی فعلی وب سایت؛ آخرین عامل تاثیرگذار قیمت پروژه سئو

یکی از سخت‌ترین نبردها برای هر متخصص سئو این است که به مشتریان خود کمک کند تا انتظارات درستی داشته باشند. سئو یک کار “یک هدف و یک گلوله” نیست. این کار مستلزم تلاش مداوم است و نمایش نتایج به زمان نیاز دارد. بنابراین، رتبه بندی فعلی سئو شما تعیین می‌کند که تا چه حد باید برای رسیدن به رتبه‌های مطلوب در موتورهای جستجو پیش بروید. آیا وب سایت شما در گوگل رتبه پایینی دارد و ترافیک تقریبا ناچیزی دارید؟ سپس، ممکن است لازم باشد یک رویکرد سئو تهاجمی را انتخاب کنید. در اینجا شما بر رشد رتبه‌های خود، بهینه سازی وب سایت و ترسیم بک لینک‌های با کیفیت تمرکز خواهید کرد. ممکن است لازم باشد ارزش را بیش از هزینه نگه دارید.

بیشتر بخوانید
مفهوم دسترس پذیری در وب

میزان کمپین سئوی شما و تهاجمی بودن آن هزینه سئوی سرمایه گذاری شما را تعیین می‌کند. اگر وب سایت رتبه‌ها سئو مناسبی دارد، حفظ این رتبه‌ها و رشدشان با کمپین سئوی کم تهاجمی آسان‌تر خواهد بود. در این صورت، می‌توانید قدرت کمپین‌های سئو را کاهش دهید. شما می‌توانید چند صد تومان در بودجه ماهانه خود پس انداز کنید. کارشناس سئو می‌تواند به شما کمک کند کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید و رتبه‌های خوبی را در کلمات کلیدی کم رقابت پیدا کنید.

اما، آیا می‌خواهید بررسی‌های لازم را انجام دهید و بهترین ارزش را برای سرمایه‌گذاری در سئو کسب کنید؟ فاکتورهای بالا به شما کمک کنند تا بودجه مناسبی برای کمپین‌های سئو خود تعیین کنید. برای حرکت رو به جلو، باید از متخصص SEO خود در مورد موارد زیر سوال کنید:

  • میزان خدماتی که او ارائه می‌کند
  • تخصصی که ارائه می‌دهد
  • تهاجمی سئو مورد نیاز برای دستیابی به رتبه بندی‌های خاص
  • بهترین رویکرد برای نتایج مورد انتظار

با این کار، اگر بودجه محدودی دارید، متخصص سئو باید بتواند برخی از خدمات کمتر موثر را کاهش دهد.

هزینه بیشتر برای پروژه سئو مساوی با رشد و توسعه برند

عواملی همچون تعداد صفحات سایت، رقابت، وضعیت فنی، ارزش و محدوده جغرافیایی را در کسب‌وکارتان مشخص کنید. در غیر این صورت، ممکن است نتوانید نسبت ارزش به هزینه مناسب را برای کمپین‌های سئوی خود تعیین کنید. به همین خاطر با شکست کلی کمپین و نتایج کمتر از انتظار در دراز مدت مواجه خواهید شد. بهتر است در ابتدا انتظارات درست را تعیین کنید. بودجه مناسب سئو را مشخص کنید. ارائه دهنده سئو را پیدا کنید که به بهترین وجه مطابق با خواسته‌های شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیدا کردن یک شرکت متخصص ارائه دهنده سئو با ما در ارتباط باشید. اگر شما هم در ارتباط با عوامل موثر بر قیمت پروژه سئو تجربه‌ای دارید، آن را با ما و کاربران عزیز دیگر به اشتراک بگذارید.