وب سایت بیتوته

وب سایت بیتوته از موفق ترین نمونه ها در زمینه پایگاه خبری است که فعالیت خود را با دامنه https://www.beytoote.com از سال 1388 آغاز کرده است. این وب سایت که در اوایل حضور خود در فضای اینترنت، در حوزه اجتماعی وب فارسی فعالیت داشت، مجموعه های خود را در طی این یک دهه افزایش داده و در حال حاضر از پر بیننده ترین پایگاه های خبری ایرانی است.

به گفته این وب سایت، روزانه 700 هزار بازدید از آن صورت می گیرد که نشان از موفقیت چشم گیر بیتوته دارد. در این بخش می خواهیم این وب سایت را بیشتر بررسی کنیم و آن را از نظر جایگاه سئو و جوانب مثبت و منفی، مورد ارزیابی قرار دهیم.

بررسی وب سایت بیتوته به کمک ابزارهای آنالیز سئو

ابتدا بخش های مختلف بیتوته را با دو ابزار آنالیز الکسا و Detailed بررسی می کنیم تا یک دید کلی درباره این سایت به دست آوریم.
آمارهای الکسا نشان می دهد که بیتوته در جایگاه 51 وب سایت های ایرانی قرار دارد که رتبه دو رقمی خوبی محسوب می شود. از میان وب سایت های جهانی هم بیتوته در جایگاه 726 قرار گرفته است. البته طی 90 روز گذشته، رتبه جهانی بیتوته افول زیادی داشته و از 499 به 726 رسیده که نشان می دهد عملکرد سایت در سه ماه گذشته چندان جالب نبوده است.
همان طور که می توان حدس زد بیشتر بازدیدهای سایت که نزدیک به 75 درصد است، با ip ایران اتفاق افتاده؛ 7.5 درصد مربوط به ایالات متحده و 3.5 درصد متعلق به رومانی است.
آمارهای الکسا نشان می دهد که هر بازدیدکننده نزدیک به 2 دقیقه در این وب سایت می ماند و به طور میانگین 1.55 صفحه از سایت را پیمایش می کند. این آمارها طی 90 روز گذشته کاهش داشته اند که احتمالا در رتبه بندی سایت هم تاثیر منفی گذاشته اند.
اما یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف وب سایت بیتوته به نرخ پرش یا Bounce rate آن مربوط می شود که نزدیک به 78 درصد است! نرخ پرش نشان می دهد 78 درصد از بازدیدکنندگان بیتوته فقط روی یک صفحه از آن باقی می مانند و به سراغ صفحات دیگر نمی روند. این موضوع می تواند به دلیل محتوای بی ارزش یا عدم لینک سازی های مفید داخلی باشد.

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

مقاله مرتبط: بررسی و تحلیل وب سایت دیجی کالا

88 درصد بازدیدهای این وب سایت از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر اتفاق می افتد که از میان آن، 52 درصد مستقیم از گوگل وارد بیتوته می شوند. دیجی کالا، yjc، ویکی پدیا و وب سایت های دیگر هم سایر ورودی های این سایت را ایجاد کرده اند.

آنالیز پارامترهای مهم در سئو داخلی و سئو خارجی بیتوته

بیتوته یک پایگاه خبری بزرگ است که زمینه های مختلفی را پوشش می دهد. بنابراین عجیب نیست که برای بیش از 123 هزار کلمه کلیدی، بهینه شده باشد. اما سهم زیادی از این کلمات را Keyword Gapها تشکیل می دهند؛ یعنی کلمات کلیدی که بازدیدکننده را به جای بیتوته به وب سایت رقبای او هدایت می کنند. البته سهم 87.8 درصدی جستجوها به ترافیک این سایت تعلق دارد. در حالی که رقبا تنها 61.3 درصد از جستجوها را به ترافیک ارگانیک خود تبدیل می کنند. با این حال نرخ پرش در وب سایت های رقیب نزدیک به 64 درصد است و بیتوته باید حواسش به این نقطه ضعف باشد.
کلماتی مثل «فال حافظ»، «بیتوته»، «تعبیر خواب» و «ماه های میلادی» بیشترین سهم هدایت بازدیدکننده به وب سایت بیتوته را داشته اند. رقبای بیتوته را باید وب سایت هایی نظیر نمناک، چطور، ایستا و عصرایران به حساب آورد که از میان آنها نمناک با جایگاه فوق العاده خود در میان وب سایت های ایرانی، جدی ترین رقیب بیتوته محسوب می شود. این وب سایت نزدیک به 90 درصد ترافیک ناشی از سرچ در گوگل را به سمت خود می کشاند؛ در حالی که سهم بیتوته در این کار نزدیک به 88 درصد است.

بیشتر بخوانید
بررسی سایت پایگاه اطلاع رسانی اعطای نشان های دولتی

یکی از نقاط ضعف بیتوته که می تواند در آینده نه چندان دور تاثیر زیادی روی کاهش رتبه بندی اش داشته باشد، ریسپانسیو نبودن سایت است. به این معنی که بیتوته متناسب با نمایشگرهای کوچک و موبایل طراحی نشده است.

بررسی تگ های مفید در سئو داخلی

متاسفانه در بیتوته، تگ عنوان و دیسکریپشن به صورت بهینه استفاده نشده است. تگ عنوان بیش از اندازه طولانی است و نزدیک به 84 کاراکتر دارد؛ در حالی که 65 کاراکتر، تعداد بهینه برای این تگ است. تگ دیسکریپشن هم نزدیک به 300 کاراکتر دارد که دو برابر مقدار بهینه برای وب سایت ها است. از طرف دیگر در صفحه اصلی این وب سایت از تگ های مهم و تاثیرگذار h1 و h2 استفاده نشده است.
اما نقطه قوت وب سایت بیتوته را باید استفاده کاملا درست از تگ alt تصاویر دانست. از میان 145 عکسی که در صفحه نخست این وب سایت وجود دارد، همگی دارای متن جایگزین و عنوان مناسب هستند.

استفاده از متاتگ Keywords را باید یکی دیگر از نقاط مثبت سایت در نظر گرفت که معمولا توسط وب سایت های دیگر نادیده گرفته می شود. اما تعداد کلماتی که بیتوته برای این تگ استفاده کرده، بیش از اندازه بهینه است.

دلایل موفقیت سایت بیتوته

بیتوته را باید از نمونه های اولیه در فضای وب فارسی به حساب آورد که با تولید محتوای سئو شده، توانست خود را به جامعه مجازی ایرانیان معرفی کند. تولید محتوای سئو محور، مهم ترین عامل موفقیت این وب سایت است. بیتوته این موضوع را از اولین روزهای فعالیت خود در نظر داشت و با این استراتژی توانست اعتماد گوگل را جلب کند. به همین دلیل حتی در مواقعی که زیرآبی می رفت و پست ها را از وب سایت های دیگر کپی می کرد هم مشمول جریمه های سنگین گوگل نشد!
قالب وب سایت بیتوته هم کاملا متناسب با یک پایگاه خبری به روز است که مستقیم مخاطب را به دل دسته بندی های خبری خود می برد. در این بین فضایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده نیز، کاملا بهینه بوده و منجر به تجربه بد کاربری نمی شود. تبلیغات در این وب سایت در بنرهای کوچکی که اطراف سایت قرار دارند، جای می گیرند و هیچ مزاحمتی برای مطالعه کاربر ایجاد نمی کنند.
اما بیتوته برای حفظ موفقیت خود راه درازی در پیش دارد. سورس هایی که این وب سایت استفاده می کند قدیمی هستند و برای جذب مخاطب امروزی دنیای وب به کار نمی آیند. از طرف دیگر بهتر است که بیتوته برای جذب اعتماد بیشتر مخاطبان خود، بخش نظرات وب سایت را نیز فعال کند. در غیر این صورت در چند سال آینده قدرت رقابت با وب سایت های تازه کار و مخاطب پسند را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت زومیت و آنالیز نقاط مثبت و منفی آن

منبع:
https://www.alexa.com

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت