وب سایت علی بابا

وب سایت علی بابا یکی از بهترین منابع برای خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس برای سفرهای بین استانی است. این وب سایت با دامنه www.alibaba.ir زمان زیادی نیست که فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما در همین زمان کوتاه توانسته اعتماد بسیاری از کاربران و گردشگران داخلی و خارجی را جلب کند.
علی بابا به طور رسمی از سال 1393 فعالیت خود را در زمینه فروش بلیط هواپیما آغاز کرد. این وب سایت به مرور خدمات خود را گسترش داد و در حال حاضر علاوه بر انواع بلیط ها، خدماتی همچون تورهای مسافرتی و رزرو هتل ها و اقامتگاه ها را هم به مشتریان خود ارائه می دهد.

وب سایتی که در این مدت زمان کوتاه توانسته شناخته شود و همچنان بتازد، باید رمز و رازهای موفقیت خود را داشته باشد. در این بخش می خواهیم این وب سایت را بررسی کنیم و عوامل موفقیت آن را بشناسیم. پس همراه ما باشید.

اطلاعاتی کلی از وب سایت علی بابا

علی بابا همچون بسیاری از وب سایت های موفق دیگر سئوی فنی و سئوی خارجی را در دستور کار خود قرار داده است. این وب سایت برخلاف بسیاری از وب سایت های خدماتی، با بهره گیری از بازاریابی محتوایی هم توانسته جای خود را در بالاترین نتایج جستجوی گوگل حفظ کند.
مجله آنلاین علی بابا، یک مجله به روز است که به شکل مستمر محتواهای با کیفیت در آن بارگذاری می شود. این محتواها هر موضوعی که به تجربه داشتن یک سفر خوب ربط داشته باشد را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت نمناک از نظر سئو

مقاله مرتبط: بررسی وب سایت فیلیمو و نقاط مثبت و منفی آن

اما علاوه بر سئو بخش وبلاگ و مقالات که همگی می توانند علی بابا را برای کلمات کلیدی به خصوصی شناخته تر کنند؛ سئوی داخلی هم در این وب سایت کاملا رعایت شده است.
ساختار وب سایت و برنامه نویسی آن کاملا سئو محور بوده و وجود انواع تگ ها به رتبه بندی این وب سایت کمک شایانی کرده است. در ادامه این ساختارها را بیشتر بررسی می کنیم.

بررسی علی بابا در سایت الکسا

اگر وب سایت علی بابا را از طریق ابزارهای الکسا آنالیز کنیم، رتبه قابل قبولی را در میان تمام وب سایت های ایرانی می آورد. همچنین الکسا نشان می دهد بیشترین بازدید کنندگان این وب سایت از IP کشورهایی نظیر ایران، کانادا و آمریکا به علی بابا سر می زنند. هر کاربر به طور میانگین حدود 7 دقیقه در وب سایت می ماند.
همان طور که گفتیم علی بابا کار خود را با فروش بلیط هواپیما آغاز کرد و در ابتدا تنها به فروش همین بلیط ها شناخته می شد. در حال حاضر عبارات کلیدی همچون خرید بلیط هواپیما، بلیط هواپیما، علی بابا و تور استانبول واژه هایی هستند که بیشترین سهم را در ورود ترافیک از موتورهای جستجوگر به این وب سایت دارند.
اگر نگاهی به صفحه لندینگ اصلی سایت هم بیندازید متوجه می شود تیم علی بابا همچنان روی افزایش ترافیک ورودی با عباراتی مثل خرید بلیط هواپیما بیشتر تمرکز دارند.

رقبای اصلی این وب سایت را می توان مستر بلیط، الی گشت، فلایتیو و وب سایت های مشابه دیگری دانست که همگی روی مجموعه ای مشترک از کلمات کلیدی تمرکز کرده اند و مخاطب هدف یکسانی دارند.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت صندوق بازنشستگی کشوری

بررسی سئو داخلی در علی بابا

برنامه نویسی وب سایت علی بابا در قالب framework asp.net و با استفاده از کتابخانه jquery انجام شده است. در صفحه اصلی سایت از تگ H1 استفاده شده و تگ های H2 و H3 هم برای معرفی خدمات، شهرها و کشورها به کار رفته اند.
تگ متا نیز از نقاط قوت این وب سایت محسوب می شود که تیم علی بابا با استفاده از توضیحات متای اصولی توانسته اند سئوی وب سایت خود را ارتقا دهند.
یکی دیگر از نقاط مثبت این وب سایت را می توان سرعت فوق العاده بالای آن دانست. این کار با فشرده سازی gzip انجام شده و می تواند در نگهداری مشتریان وب سایت، تاثیر بسزایی داشته باشد.
علی بابا به فکر جلب اعتماد کاربران و مشتریان خود نیز بوده است. این وب سایت نماد اعتماد الکترونیک را دارد تا افراد نگران پیگیری مشکلات خود نباشند و با خیال راحت پرداخت های خود را انجام دهند. وجود تاییدیه های رسمی از سازمان های دیگر نیز این اعتماد را بیش از پیش کرده است.

پروتکل امنیتی ssl ویژگی دیگر این وب سایت است که علاوه بر جلب اعتماد مشتریان می تواند در اعتبار وب سایت و رتبه بندی آن توسط موتورهای جستجوگر نیز تاثیر داشته باشد.

طراحی وب سایت ریسپانیو با در نظر گرفتن جامعه بزرگ مخاطبان

وب سایت علی بابا کاملا ریسپانیو طراحی شده است. این موضوع حتی با کوچک کردن پنجره مرورگر در رایانه های شخصی هم قابل پیگیری است. این نوع طراحی سایت باعث می شود مخاطبان از هر دستگاه با هر اندازه صفحه نمایشگر که استفاده می کنند بتوانند به راحتی از خدمات سایت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت سازمان نظام وظیفه عمومی فاقد طرح یکپارچه

نکته دیگری که علی بابا را محبوب کرده، طراحی اپلیکیشن در کنار وب سایت است. بسیاری از افراد که علاقه ای به باز کردن مرورگر و جستجو در موتورهای جستجوگر را ندارند به راحتی از طریق اپلیکیشن علی بابا به خدمات آنها دسترسی دارند. این اپلیکیشن ساده هم برای iOS و هم اندروید طراحی شده است.

بررسی ظاهر وب سایت و UI/UX

یکی از ویژگی های مثبت وب سایت علی بابا را باید در دسترسی ساده، سریع و آسان به خدمات آنها دانست. با ورود به این سایت، کاربر که به دنبال بلیط برای مسافرت است به راحتی با تعیین چند فیلتر می تواند به جستجوی مورد نیاز خود مشغول شود. این بخش در بالای وب سایت طراحی شده تا با ورود افراد، سریعا در دسترس آنها باشد.
یکی دیگر از ویژگی های این وب سایت را می توان به ذخیره اطلاعات پر استفاده در آن نسبت داد. اگر کاربر در چند بار ورود خود نام تعدادی از شهرها را برای خرید بلیط جستجو کرده باشد، این شهرها در حافظه وب سایت باقی مانده و در ورودهای بعدی هم به کاربر نمایش داده می شود.
تب بخش بالای وب سایت نیز برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف تعبیه شده و در بخش چپ آن دکمه ای برای ثبت نام یا ورود است.
شاید بهتر بود دکمه پیگیری خرید با استفاده از یک رنگ متضاد، از سایر گزینه ها جدا شود. اما در این وب سایت رنگ های زیادی برای طراحی به کار نرفته و زرد، رنگ کلیدی در آن است که برای متمایز کردن بخش های مختلف به چشم می خورد.
در انتهای صفحه نخست وب سایت علی بابا دسترسی به بخش های مختلف گنجانده شده و لینک دانلود اپلیکیشن از استورهای مختلف نیز قرار داده شده است تا کاربر به سادگی بتواند به اپلیکیشن علی بابا هم دسترسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت آپارات و نقاط ضعف و قدرت آن

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت