رزبری پای

از ورود نام رزبری پای به صنعت برنامه نویسی، 8 سالی است که می گذرد. کمپانی تولید کننده این بوردهای کوچک که کار خود را با تولید بوردهایی در ابعاد یک کارت اعتباری آغاز کرده بود، همچنان با تولیدات جدید خود در بازار، رقابت می کند.

این کمپانی که به هدف آموزش برنامه نویسی به کودکان به فکر تولید بوردهای رزبری پای افتاده بود، با توجه به استقبالی که از محصولات آن شد، قدمی جدی در دنیای صنعت برداشت.

در این بخش می خواهیم بیشتر با این سیستم ها، اهداف و کارایی آنها آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

نگاهی به داستان تاریخی رزبری پای

جالب است بدانید کمپانی تولید کننده کامپیوترهای تک بوردی Raspberry Pi یک بنیاد خیریه انگلیسی است که با توسعه خود به این نقطه از تولید رسیده است. این بنیاد به هدف آموزش آسان و همگانی افراد، ایده تولید این کامپیوترها را به سرانجام رساند. این کمپانی از سال 2012 مشغول به کار شد و از آن زمان تا کنون تغییرات بسیاری داشته است.

اولین نسخه رزبری پای با عنوان Raspberry Pi 1 دارای یک CPU تک هسته ای 700 مگاهرتزی و 256 مگابایت حافظ RAM بود! در حال حاضر جدیدترین نسخه این کمپانی CPU دو هسته ای 1.4 گیگاهرتزی و یک RAM با حجم 1 گیگابایت دارد. محصولات این کمپانی همیشه با قیمتی نزدیک به 35 دلار یا کمی بیشتر از آن به فروش می رسند.

بیشتر بخوانید
نقش هوش مصنوعی در گوگل و تغییرات آن

تا کنون 3 نسل از این سیستم با عناوین Pi 1 و Pi 2 و Pi 3 عرضه شده اند که نسل های جدیدتر مشکلات نسل های قبلی را برطرف کردند. از طرف دیگر این سیستم ها در دو مدل A و B عرضه می شوند. مدل های A ارزان تر بوده و معمولا حافظه RAM کمتر و امکانات کمتری هم دارند. البته بد نیست بدانید نسخه Pi Zero کوچک ترین و ارزان ترین نسخه است که جزء بخش اصلی نسخه Pi محسوب می شود.

آیا رزبری پای یک سیستم متن باز یا open source است؟

تفاوت عمده ای که Raspberry Pi را از هر سیستم کامپیوتری کوچک متمایز ساخته، منبع باز بودن آن است. در واقع در این سیستم شما می توانید وارد بخش های مختلف شده و آنها را به سلیقه خود تغییر دهید. می توان کدها را متناسب با عملکردی که انتظار دارید، تغییر دهید و یک سخت افزار را به شکل کامل در اختیار داشته باشید.

در اصطلاح به این سیستم Open Hardware می گویند که می توانید تمام بخش های آن را به جز Chip اصلی تغییر دهید. این نسخه ها به شکل اختصاصی برای سیستم عامل های لینوکس طراحی شده اند. البته دو سیستم عامل منحصر نیز برای این سخت افزارها وجود دارد که رزبین Raspbian و پیدورا Pidora هستند. این سیستم عامل ها مجموعه ای از نرم افزارهای متن باز را در اختیار فرد قرار می دهند.

کاربرد Raspberry Pi چیست؟!

با توجه به اطلاعاتی که تا کنون از این سخت افزارها پیدا کردید، حتما حدس می زنید که این سیستم ها بیشترین کاربرد را در برنامه نویسی دارند. البته کاربرد این سیستم ها به همان هدف اولیه کمپانی تولید کننده آنها مربوط می شود. بنیاد تولید کننده این کامپیوترهای تک بوردی تنها به هدف آموزش برنامه نویسی این سیستم را طراحی کرد. امروزه بیشتر افرادی که رزبری پای می خرند، قصد آموزش کد نویسی و برنامه نویسی را دارند.

بیشتر بخوانید
گوگل در حال توسعه هوش مصنوعی است اما...

البته کاربرد رزبری پای تنها به آموزش برنامه نویسی خلاصه نمی شود. افرادی که کد نویسی بلد باشند می توانند از این سیستم برای کدنویسی الکترونیک و انجام پروژه های فیزیکی استفاده کنند. در واقع باید گفت Raspberry Pi فرصتی را در اختیار افراد قرار می دهد تا پروژه های مختلف را به سادگی در خانه انجام دهند. این پروژه ها در جامعه متن باز هم محبوبیت بسیاری دارند؛ چرا که فرد می تواند مدیریت تمام و کمال پروژه را به دست داشته باشد.

مقاله مرتبط: مهندسی نرم افزار و رویکردهای جدید

به عنوان مثال می توانید پروژه های زیر را به کمک یک سیستم Pi در خانه انجام دهید:

  • یک پایگاه داده از نوع PostgreSQL روی رزبری پای ایجاد کنید.
  • ورد پرس را روی این سیستم راه اندازی کنید.
  • یک ربات توییتری شخصی به کمک پایتون و Raspberry Pi طراحی کنید.
  • تبلیغات اینترنت خود را با Pi-hole ببندید.
  • و بسیاری از موارد دیگر.

آشنایی با انواع نسخه های Raspberry Pi

Raspberry Pi 1 اولین نسخه از Piها بود که ابتدایی ترین امکانات را در خود داشت. اما با وجود طراحی نسل 2 و 3 این سیستم ها، همچنان نسخه اولیه آن نیز تولید و به بازار عرضه می شود. در واقع این سیستم ها هیچ گاه از مدار تولید خارج نخواهند شد. ویژگی دیگری که این سخت افزارها را جالب کرده است امکان هماهنگی کامل سخت افزارهای جدید با نمونه های قدیمی است.

در واقع افراد می توانند از همان آموزش های قدیمی این سخت افزار برای نمونه های جدید هم استفاده کنند. در نسخه ها 2 و 3 رزبری پای، مشکلات نسخه های قدیمی تر برطرف شده و بهبودهایی در آنها دیده می شود. اما این نسخه ها در دو مدل A و B تولید می شوند که از نظر امکانات با یکدیگر متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی گوگل، آن را شطرنج باز می کند!

مدل A یک حافظه رم 256 مگابایتی در کنار یک پورت USB دارد که بالطبع برق کمتر و قدرت کمتری هم خواهد داشت. در واقع مدل A نمونه ارزان قیمت و Light رزبری پای ها محسوب می شود. در طرف مقابل مدل B وجود دارد که دو عدد پورت USB، یک پورت Ethernet برای ارتباط با شبکه و 256 مگابایت حافظه رم دارد.

البته مدل های جدیدتر رزبری پای ها با عناوینی همچون A+ و B+ هم شناخته می شوند. این مدل ها کارایی بیشتر و امکانات بیشتری هم دارند.

رزبری پای برای چه افرادی مناسب است؟!

در این بخش سعی کردیم به زبانی ساده با Raspberry Pi و کاربرد آن آشنا شویم. همان طور که گفته شد این سیستم ها در نهایت سادگی طراحی می شوند تا هدف اولیه کمپانی تولید کننده از خط مشی‌شان دور نشود. این سیستم ها به هدف دسترسی تمام افراد به دنیای کامپیوتر و شبکه طراحی شده اند. به همین دلیل قیمت پایین و بالطبع امکانات ابتدایی هم دارند. اما از آنجایی که سخت افزاری متن باز هستند، برای آموزش برنامه نویسی گزینه ای فوق العاده خواهند بود.

در حقیقت هدف بنیاد رزبری پای هم در ابتدا آموزش به کودکان بود. اما این سخت افزارها علاوه بر آموزش، در دنیای پروژه های متن باز بسیار پرطرفدار هستند؛ چرا که به شما اجازه تغییر تمام بخش ها را می دهند. به جز Chip اصلی می توانید سایر بخش ها را براساس نیاز خود کد نویسی کنید که این موضوع در هیچ کدام از سخت افزارهای کامپیوتری دیگر دیده نمی شود.

بیشتر بخوانید
SLA چیست؟

منبع: https://opensource.com/resources/raspberry-pi

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی وب سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت