این روزها که بیشتر افراد نیازهای خود را از طریق وب سایت های اینترنتی تامین می کنند، بسیاری از کسب و کارهای واسطه ایجاد شدند تا تولید کننده و مصرف کننده را به شکل مستقیم به یکدیگر متصل کرده یا روشی راحت تری برای خرید مستقیم ایجاد کنند. در این میان سایت دیوار یکی از بهترین پلتفرم ها محسوب می شود که در سال های اخیر طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد.

البته دیوار در کنار امتیازات مثبت خود، نقاط منفی کمی هم ندارد! اما از آنجایی که می توان آن را اولین نام در حوزه آگهی الکترونیک دانست، توانست موفقیت چشمگیری داشته باشد.

در این بخش می خواهیم نقاط قوت و ضعف این وب سایت را در کنار یکدیگر بررسی کنیم. همراه ما باشید تا از راز موفقیت دیوار پرده برداری کنیم!

سایت دیوار اولین نام آشنا و ماندگار!

در دنیای وب، بسیاری از وب سایت ها وجود دارند که دقیقا فعالیتی مشابه دیوار دارند. احتمالا بیشتر شما اسم آنها را هم شنیده باشید مثل شیپور، ایران تجارت و موارد دیگر. اما زمانی که به فکر درج آگهی در بستر اینترنت بیفتید اولین نامی که به ذهن شما می رسد دیوار است!

جالب است بدانید دیوار حتی اولین وب سایتی نبوده که ایده آگهی های الکترونیک را اجرا کرده است. پیش از این وب سایت، نام های دیگری همچون ایستگاه، لوکوپوک و ایران تجارت وجود داشتند که کمتر کسی نام آنها را شنیده است.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت ویژه شرکت های صنعتی

از طرف دیگر اگر سری به وب سایت دیوار بزنید می بینید هیچ خبری از جذابیت های بصری و گرافیک های جذاب در آن نیست؛ حتی هیچ رنگ و لعاب شاخصی هم ندارد که باعث ماندگاری آن در ذهن شود! پس این موفقیت چشمگیر چگونه به دست آمده است؟!

جواب ساده است؛ در واقع جواب در سادگی دیوار است! این وب سایت مخاطب خود را به خوبی شناخته و می داند افراد از قشرهای مختلف با سطح سواد پایین تا بالا ممکن است به آگهی آنلاین نیاز داشته باشند. پس تمام مراحل و المان های ظاهری را در ساده ترین حالت نگه داشته است. اما این موضوع تنها نقطه قوت دیوار نیست.

سرعت بالا در سایت دیوار کاربر را همیشه باز می گرداند

یکی از مهم ترین موضوعات در کسب و کارهای اینترنتی امروزه سرعت است. هرچه جلوتر می رویم کاربران دنیای وب صبر کمتری دارند و ترجیح می دهند از خدماتی استفاده کنند که در سریع ترین حالت نیاز آنها را برطرف نماید.

در واقع کفه ترازوی تجربه کاربری به سمت سرعت بالای وب سایت خم شده و شاید داشتن سرعت بالا بتواند نقص های دیگر شما را پوشش دهد. در دیوار هم ما شاهد سرعت بارگیری بسیار بالا هستیم. دلیل این سرعت هم مشخص است؛ در این وب سایت هیچ خبری از بنرهای تبلیغاتی در بالا و پایین آن نیست. گرافیک و رنگ ها هم در نهایت سادگی انتخاب شده اند.

این موارد باعث شده سرعت بارگیری دیوار دو برابر شیپور باشد. به همین دلیل بیشتر کاربران ترجیح می دهند از این وب سایت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت ویژه اشخاص و شخصیت ها

طراحی زیرکانه با شناخت دقیق مخاطب هدف

پیش تر گریزی به این موضوع داشتیم که دیوار مخاطب خود را به خوبی شناسایی کرده و طراحی سایت خود را بر اساس این مخاطب به انجام رسانده است. در این بخش می خواهیم کمی دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم. با ورود به سایت دیوار مستقیم به دل مجموعه ای از آگهی ها می روید؛ نه خبری از صفحه لندینگ عجیب و غریبی در آن است، نه تبلیغات و نه کمپین های بازاریابی. دسته بندی ها در سمت راست سایت طراحی شده اند که با توجه به جامعه هدف سایت که افراد ایرانی هستند، بهترین انتخاب است!

در نوار بالای سایت هم امکان انتخاب لوکیشن در راست و سایر امکانات در سمت چپ دیده می شوند. تنها رنگ متمایز کننده هم «قرمز» است که از آن برای برجسته تر کردن برخی امکانات مثل «ثبت آگهی» استفاده شده است.

پشت این طراحی به ظاهر ساده زیرکی و هوشمندی بسیاری پنهان شده است! در واقع سایت دیوار مخاطب خود را به خوبی شناخته و می داند برای کسی که به دنبال خرید مستقیم از فروشنده یا ثبت آگهی است، زرق و برق و رنگ های غیر معمول جذابیتی ندارد. این ظاهر ساده شاید برای برخی از افراد خسته کننده به نظر برسد؛ اما اگر به هدف افراد نگاه کنیم بهترین انتخاب همین سادگی است.

مقاله مرتبط: طراحی وب سایت های دولتی و اصول و مفاهیم آن

امنیت بالا و سئو بهینه شده

ویژگی دیگر وب سایت دیوار استفاده از پروتکل های امنیتی پیشرفته است که به ارتقای سئو سایت هم کمک می کند. دیوار از پروتکل امنیتی https استفاده می کند و گواهی SSL نیز دارد. این گواهی از نوع unizeto technologies s.a است که باعث می شود یک وب سایت به راحتی مجوز و تاییدیه های لازم مثل نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کند. این موضوع بالطبع اعتماد بیشتر مخاطبان سایت را هم به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر دیوار از سرور اختصاصی استفاده می کند که با توجه به حجم بالای بازدیدهای روزانه در آن بهترین انتخاب برای خدمات رسانی سریع و بدون اختلال است.

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت جهاد کشاورزی

نکته دیگری که باعث افزایش رتبه بندی دیوار در گوگل شده بک لینک های اصولی و با ارزش است. تا کنون بیش از 500 بک لینک برای سایت دیوار شناسایی شده و این موضوع آن را به یکی از پربازدیدترین سایت های ایرانی تبدیل کرده است.

نقاط ضعف سایت دیوار چیست؟

هرچند دیوار در زمینه آگهی آنلاین نسبت به سایر وب سایت ها پیشرو است؛ اما همچنان می تواند فیلترهای انتخابی دقیق تری را ارائه دهد. به عنوان مثال برای جستجو در این سایت حتما باید یک لوکیشن انتخاب کرد و امکان فیلتر دو یا چند موقعیت جغرافیایی وجود ندارد.

اما موضوعی که بیشتر کاربران به این دلیل دیوار را نقد می کنند بحث اطمینان بین خریدار و فروشنده است. دیوار تنها بستری برای ارتباط این دو فراهم کرده و هیچ مسئولیتی در قبال کلاهبرداری یکی از طرفین ندارد. این موضوع بزرگ ترین نقطه ضعف دیوار است که تا حدودی روی رضایت کاربران آن هم تاثیر گذاشته است.

جمع بندی تحلیل طراحی سایت دیوار

دیوار را می توان یکی از پیشرو ترین بسترها برای درج آگهی آنلاین دانست که با استراتژی های هوشمندانه و تبلیغات خلاقانه در سطح شهر توانسته کاربران بسیاری داشته باشد. روزانه هزاران هزار آگهی اینترنتی روی این سایت درج می شود و تعداد کاربران فعال دیوار هم کم نیست. یکی از جدیدترین آپدیت های دیوار جدا کردن بخشی برای فروشندگان است تا خریدار بداند از یک مغازه دار خرید می کند یا یک فرد حقیقی.

با این حال همچنان ضعف هایی در این بستر دیده می شود که مهم ترین آنها خرید و فروش در یک فضای امن است. شاید اگر دیوار فکری به حال این مشکل کند بتوان آن را یک وب سایت بی رقیب در زمینه درج آگهی های اینترنتی دانست.

بیشتر بخوانید
بررسی طراحی وب سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت

نکته دیگری که باعث افزایش رتبه بندی دیوار در گوگل شده بک لینک های اصولی و با ارزش است. تا کنون بیش از 500 بک لینک برای سایت دیوار شناسایی شده و این موضوع آن را به یکی از پربازدیدترین سایت های ایرانی تبدیل کرده است.

خدمات طراحی سایت

برای اطلاع از تعرفه ها و خدمات وبسایتکس در حیطه طراحی وب سایت، به لینک زیر مراجعه فرمایید.

طراحی سایت